Ostatnio czytałem o badaniach przeprowadzonych wśród polskich menadżerów średniego szczebla. Analiza tych badań wskazywała, że stosunek stosowania przez nich nagród do stosowania kar wynosi 1:11. Oznacza to, że w sytuacji nagradzania (pochwały, awansu, doceniającej rozmowy), nakładanych jest 11 kar (zwolnienie, nagana, upomnienie, rozmowa) (sic!). Zapytałem znajomego – polskiego przedsiębiorcę, co dla niego oznacza „dobrze wykonane zadanie przez pracownika”? Jak to co? – spytał zdziwiony – Tak ma być! Nie ma się co rozanielać! To przecież jego praca!
Kiedy podzieliłem się swoimi spostrzeżeniami ze swoim amerykańskim przyjacielem, on odpowiedział, że podobne badania w Stanach wykazały stosunek 5:1. Z taką jednak różnicą , że 5 to nagroda a 1 to kara! Co więc dla amerykańskiego przedsiębiorcy oznacza „dobrze wykonane zadanie przez pracownika”? Jak to co? Trzeba go docenić np.: dać mu podwyżkę! To wartościowy pracownik!
Zamiast pointy. Weź czystą kartkę. Zastanów się i wypisz na niej pięć swoich pozytywnych cech, mocnych stron, które uważasz, że posiadasz. Następnie poproś o to samo osobę która Cię zna, kogoś bliskiego. Nie pokazuj mu swojej kartki. Następnie zweryfikuj swoje i jego wpisy. Co powinieneś teraz zrobić?