Power Point często wydaje się być nieodłącznym elementem komunikacji, obecnym w przekazach politycznych, wykładach profesorskich, sprawozdaniach korporacyjnych. Na ogół wzmacnia przekaz mówcy, ale może być również… szkaradnym dodatkiem. W ostatnim czasie doświadczyłem wielu wystąpień, zniszczonych nieumiejętnie przygotowanymi prezentacjami multimedialnymi. Dużo lepiej byłoby, gdyby prelegenci w ogóle nie używali tego typu pomocy, aniżeli raczyli odbiorców słabej jakości wytworami, których jedynym celem jest… no właśnie co? Spróbujmy pokrótce odpowiedzieć na pytanie: czym charakteryzuje się dobra prezentacja?

 

1. Jest krótka.
Nikt nie jest zainteresowany długą prezentacją. Ludzie nie przyszli oglądać slajdów, lecz posłuchać Twojego przesłania. Prezentacja ma wzmacniać Twój przekaz, nie może zdominować spotkania. Dobra prezentacja mieści się na około 10 slajdach. Każdy slajd powinien odnosić się do odrębnej idei.

2. Pozwala ludziom zobaczyć, co mówisz.
Musisz być świadomy tego, że do części Twoich słuchaczy bardziej przemawiają słowa, do innych obrazy. Przygotowując prezentację musisz dostosować swój przekaz do obu grup odbiorców, dlatego warto tworzyć slajdy, wykorzystujące zarówno grafikę, jak i krótkie teksty. Używaj obrazów tylko w wysokiej rozdzielczości.

3. Wszystkie elementy łączą się w logiczną całość.
Slajdy w prezentacji powinny być ze sobą powiązane. Mają zwizualizować Twoje przemówienie i wyłuskać główne punkty. Jeżeli słuchacze posiadają notatki z Twojego wystąpienia, połącz umiejętnie slajdy z notatkami. Wskazane jest, tak stworzyć prezentację, by wstęp i zakończenie do siebie nawiązywały.

4. Posiada praktyczny design.
Jeden z podstawowych błędów, który często pojawia się w prezentacjach, to wielowątkowość – dziesiątki diagramów, wykresów, olbrzymia masa tekstu na jednym slajdzie. Prezentacja powinna być kwintesencją głównych myśli, jeżeli to możliwe wyrażonych w infografice. Pamiętaj, że prezentacja nie jest dekoracją Twojego wystąpienia, nie przesadzaj z efektownymi grafikami i natłokiem tekstu. Stosuj czytelne czcionki i proste kolory.